MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Koncepcyjny Hyundai Pony Coupe odrestaurowany po 50 latach

Przywrócony do życia przez Hyundai Motor Company koncepcyjny model Pony Coupe ma swoją światową premierę – prawie 50 lat po pierwotnym debiucie – nad włoskim jeziorem Como. Po raz pierwszy zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Turynie w 1974 roku, Hyundai Pony Coupe Concept jest ważnym pojazdem w historii i w dziedzictwie firmy.

Hyundai Motor zaprezentował odtworzonego Pony Coupe podczas inauguracyjnego zjazdu Hyundai Reunion. To wydarzenie, które ma pielęgnować dziedzictwo Hyundai Motor, odzwierciedla przeszłość marki i jej kierunek rozwoju w przyszłości. Obecni na tym wydarzeniu byli Giorgetto Giugiaro i jego syn Fabrizio Giugiaro. Projektant tego auta sprzed lat, ogłosił zakończenie zapowiedzianej jakiś czas temu renowacji, którą przeprowadziło GFG Style. Studio projektowe czerpało z twórczej wiedzy Fabrizio i Giorgetto na temat samochodu, który doprowadził do powstania przełomowej linii modeli Pony. Hyundai Pony był pierwszym niezależnie opracowanym samochodem produkowanym masowo w Korei.

Odbudowany oryginalny egzemplarz Hyundai Pony Coupe Concept z 1974 roku

W ramach projektu odtworzenia koncepcyjnego Pony Coupe, Hyundai Motor Company przywrócił do życia oryginalny egzemplarz Pony Coupe Concept. Ten sam egzemplarz który oryginalnie pokazano na Salonie Samochodowym w Turynie w 1974 roku. Misja renowacji jest świadectwem ducha, śmiałej pasji, ambicji pracowników i kadry kierowniczej Hyundai, jakie towarzyszyły tworzeniu globalnej marki, na czele z koncepcyjnym Pony Coupe.

Pomimo ubogiego środowiska przemysłowego w latach 70., mój dziadek i prezes-założyciel firmy Hyundai, Ju-young Chung, włożył serce i duszę w odbudowę gospodarki Korei i poprawę życia jej mieszkańców po wyniszczającej wojnie koreańskiej. W końcu zrealizował swoją wizję uczynienia z Korei kraju zdolnego do rozwoju własnych pojazdów”. Powiedział Euisun Chung, prezes wykonawczy Hyundai Motor Group. „Wyrażam szczerą wdzięczność wszystkim osobom z Włoch i Korei, które odegrały kluczową rolę w sukcesie modelu Pony”.

Przełomowy model dla Hyundaia

Dzięki wyjątkowej estetyce, Pony Coupe Concept był też przełomowym modelem swoich czasów. Niestety, z powodu niesprzyjających globalnych warunków ekonomicznych pod koniec lat 70., model, który mógł być pierwszym sensacyjnym samochodem sportowym Hyundaia, nie mógł wejść do produkcji masowej. Jako koncept przeszedł więc do historii. Niemniej jednak projekt ten ucieleśniał determinację Hyundaia do wejścia do sektora samochodów sportowych i zdobycia pozycji lidera w branży motoryzacyjnej. Duch ten nadal leży u podstaw działań Hyundaia, także jego wiodącej pozycji w dziedzinie elektryfikacji i wysokowydajnej technologii wodorowej.

Samochód ten jest obecnie uważany za retro-futurystyczny model klasyczny. Posłużył on jako inspiracja projektowa dla nowszych modeli Hyundai Motor. Modeli takich jak N Vision 74 z hybrydowym napędem wodorowym, zwany jako „laboratorium na kołach” oraz samochodu koncepcyjnego „45”, które bezpośrednio wpłynęło na powstanie całkowicie elektrycznego modelu IONIQ 5.

W dobie elektryfikacji kluczowym warunkiem, aby Hyundai Motor Company stał się liderem w przyszłej mobilności, będzie nasza zdolność do pozostania wiernym wartościom, które odziedziczyliśmy”. Powiedział Jaehoon Chang, prezes i dyrektor generalny Hyundai Motor Company. „Idąc naprzód, poprzez Hyundai Reunion i inne inicjatywy pielęgnowania dziedzictwa, będziemy nadal wykorzystywać naszą przeszłość jako wyjątkowy wektor dla naszych przyszłych innowacji”.

Nadwozie

Nadwozie koncepcyjnego Pony Coupe przypomina origami. Charakteryzuje się płynnymi geometrycznymi liniami, elegancką linią dachu, czystymi, pozbawionymi ozdób powierzchniami, proporcjami dodającymi dynamiki i wyjątkowym kształtem słupka B. Odznacza się też niezwykle graficzną obróbką powierzchni ze zderzakami polakierowanymi w kolorze nadwozia. Jego klinowaty przód i okrągłe reflektory wyróżniały go w 1974 roku i nadal wyglądają niezwykle stylowo. Jego „coda tronca” (tzw. odcięty ogon) ma wąską klapę, która zapewnia dostęp do tylnej części samochodu.

Wnętrze

Minimalistyczne wnętrze prezentuje kultową estetykę, podkreślając konstrukcję typu monocoque i zawieszoną w powietrzu architekturę, zorientowaną na kierowcę. Jednoramienna kierownica i dwukolorowe, wąskie fotele kubełkowe wzmacniają futurystyczną estetykę lat 70.

Koncepcyjny Hyundai Pony Coupe z 1973 roku

Zapytany o swoją pierwszą interakcję z Hyundaiem podczas opracowywania koncepcyjnego Pony Coupe z 1973 roku, ponad pięćdziesiąt lat temu, Giugiaro powiedział: „Hyundai zwrócił się do nas, aby rozpocząć kompletne przeprojektowanie modelu, ale nie mieli dużego doświadczenia. Na początku byłem sceptyczny, ponieważ nie znałem wtedy Hyundai Motor. Wszyscy byliśmy pod wrażeniem pasji i zaangażowania inżynierów Hyundaia. Byli bystrzy, ciekawi, otwarci i niezwykle chętni do nauki. Natychmiast przyjęli metody pracy, które były dla nich nowe. Poświęcili się, by zrobić dobre wrażenie – dla firmy i swoich partnerów. Jestem dumny i zaszczycony, że mogę być świadkiem, jak ta firma ewoluowała od naszego pierwszego spotkania”.

Luc Donckerwolke, prezes i dyrektor kreatywny Hyundai Motor Group, dodał: „Renowacja tego wyjątkowego pojazdu to kamień milowy w historii Hyundaia. Reprezentuje nasze początki i nasze zaangażowanie w przyszłość. Służy jako dziedzictwo dla przyszłych pokoleń. Praktycznie symbolizuje mobilną pałeczkę sztafetową, którą przekazujemy z przeszłości w przyszłość firmy”.

„Koncepcyjny Pony Coupe odzwierciedla wdzięczność i oddanie firmy dla ducha walki, jakim odznaczali się ludzie w Hyundai w 1974 roku”. Powiedział SangYup Lee, wiceprezes wykonawczy i szef Hyundai Design Center. „Odrodzenie koncepcji Pony Coupe jest też znaczącym kamieniem milowym w historii Hyundai Motor. Oznacza nie tylko nasze początki, ale także nasze zaangażowanie w przyszłość z naszymi nowymi marzeniami”.

To wyjątkowe, że znaczące osoby z początków firmy spotykają się z tymi, którzy prowadzą firmę w przyszłość”. Powiedział Sungwon Jee, starszy wiceprezes i dyrektor ds. marketingu globalnego w Hyundai Motor Company. „To także inauguracja Hyundai Reunion, naszego wydarzenia pielęgnującego dziedzictwo marki. Tutaj można zobaczyć, jak dotychczasowe sukcesy stanowią podstawę naszych odważnych działań dzisiaj. Ten duch innowacji jest widoczny w tych dwóch modelach, a także w ludziach, którzy je stworzyli”.

W ramach pielęgnacji dziedzictwa, Hyundai Motor rozszerzy swoją nową platformę, Hyundai Reunion, aby dalej szerzyć wizję i kierunek marki.

Wymiary odrestaurowanego Hyundaia Pony Coupe Concept:
  • Długość – 4080 mm
  • Szerokość – 1560 mm
  • Wysokość – 1210 mm
  • Rozstaw osi – 2340 mm
  • Pojemność silnika – 1238 cm3, R4, 82 KM przy 6000 obr./min
  • Układ silnika – z przodu wzdłużnie, napęd na tylne koła

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj



Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Jeden komentarz do “Koncepcyjny Hyundai Pony Coupe odrestaurowany po 50 latach

  • Śliczne auto ale moc silnika to jakaś parodia, 82KM. Mogłabym uwierzyć że to ma sens jeżeli architekci walczyli o każdy kilogram masy pojazdu i całość nie przekracza 800-850kg. Jak to auto jest już ponad 1 tonowym grubaskiem to tam lekko potrzeba ze 130-150KM by auto miało chociaż troche sportowy charakter (jak np: AE86).

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *