MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Nowy Nissan X-Trail dostępny w Polsce

Czwarta generacja modelu Nissan X-Trail stanowi kolejny etap zelektryfikowanej ofensywy produktowej Nissana. Od wprowadzenia na rynek Nissana X-Trail w 2001 roku na całym świecie sprzedano ponad 7 milionów sztuk tego modelu, a tym samym stał się on jednym z najpopularniejszych rodzinnych samochodów na świecie. Od września można w Polsce składać zamówienia na ten model, a pierwsze egzemplarze trafiają właśnie do klientów.

Nowy Nissan X-Trail

Aby stworzyć kolejną odsłonę popularnego SUV-a, Nissan wykorzystał DNA, które sprawdziło się w trzech poprzednich generacjach modelu: muskularny styl połączony z intuicyjnymi technologiami, wszechstronnością oraz zaawansowanym układem napędu na cztery koła. Nowy Nissan X-Trail jest dostępny w wersji 5- oraz 7-miejscowej, co umożliwi komfortowe wyjazdy w gronie rodziny i przyjaciół.

Dzięki nowej płycie podłogowej Aliansu, CMF-C, będącej wizytówką zaawansowanej inżynierii, innowacji i technologii, nowy Nissan X-Trail po raz kolejny podnosi poprzeczkę w segmencie SUV‑ów. .

Nowy Nissan X-Trail
Nowoczesna, muskularna sylwetka zapewniająca ponadczasowy wygląd

Charakterystyczne elementy designu Nissana, czyli dach sprawiający wrażenie unoszącego się w powietrzu oraz wlot powietrza w kształcie litery V podkreślają linię nadwozia. Przód ozdobiono wąskimi reflektorami sprawiającymi wrażenie wtopionych w zderzak. Światła dzienne połączone z kierunkowskazami biegną wzdłuż linii wyznaczonej pokrywą silnika.

Z profilu uwagę zwracają muskularne przednie i tylne nadkola sprawiające, że Nissan X-Trail na drodze prezentuje się niezwykle atrakcyjnie. Tylny słupek kształtem przypomina płetwę delfina. Idealnie harmonizuje się z nachodzącymi na boki tylnymi światłami, które podzielono, dzięki czemu udało się uzyskać szerszy otwór bagażnika.

Nowy Nissan X-Trail

Do kluczowych elementów wpływających na aerodynamikę należą aktywna przesłona wlotu powietrza do komory silnika, specjalny kształt przedniego słupka, osłony podwozia sterujące przepływem powietrza pod samochodem oraz wloty powietrza z przodu, które precyzyjnie kierują strumień powietrza na boki pojazdu.

Klienci cenią sobie w samochodach możliwości personalizacji, dlatego nowy Nissan X-Trail jest dostępny w 10 kolorach nadwozia oraz 5 dwukolorowych zestawieniach, czyli łącznie w 15 różnych wariantach do wyboru.

Nowy Nissan X-Trail
Napęd e-POWER

Nowy Nissan X-Trail jest drugim europejskim modelem Nissana, który wyposażono w innowacyjny układ napędowy e‑POWER. Napęd e-POWER pozwala cieszyć się wrażeniami z jazdy samochodem z napędem elektrycznym bez konieczności doładowywania akumulatora.

W skład układu e-POWER w nowym modelu X-Trail wchodzi zamontowany z przodu silnik elektryczny o mocy 150 kW, wysokowydajny akumulator, silnik spalinowy o zmiennym stopniu sprężania i pojemności 1,5 l, generator prądu oraz falownik. Ten unikatowy napęd powoduje też, że moc na koła przenoszona jest wyłącznie za pomocą silnika elektrycznego. Skutkiem tego jest natychmiastowe i płynne przyspieszenie. Moc układu napędowego wynosi do 150 kW (204 KM).

Nowy Nissan X-Trail

Wyjątkową cechą systemu e-POWER jest fakt wykorzystania silnika benzynowego jedynie w celu wytwarzania energii elektrycznej. Koła napędza wyłącznie silnik elektryczny. Oznacza to, że tradycyjna jednostka spalinowa zawsze pracuje w optymalnym zakresie obrotów. Przekłada się to na dużą oszczędność paliwa w warunkach miejskich.

Podczas ruszania samochodem napędzanym silnikiem elektrycznym kierujący nie odczuwa opóźnienia, charakterystycznego dla silników spalinowych i konwencjonalnych układów hybrydowych. Natychmiastowa reakcja zapewnia ekscytujące odczucia wysokiego momentu obrotowego i gwarantuje dynamiczne przyspieszenie przy różnych prędkościach. Nie tylko ułatwia to wyprzedzanie i włączanie się do ruchu na autostradzie, ale także daje poczucie większej pewności.

Kluczową kwestią przy opracowywaniu systemu e-POWER do modelu X-Trail była konieczność zapewnienia „naturalnych” doznań z jazdy. Odbywa się to poprzez dostosowanie prędkości obrotowej silnika spalinowego do prędkości samochodu. Funkcja „linear tune” steruje pracą silnika benzynowego w taki sposób, by zapewnić odpowiednią prędkość obrotową zgodną z prędkością na drodze. Po to, aby uniknąć efektu „niespójności osiągów”, który często występuje w tradycyjnych samochodach hybrydowych podczas nagłego przyspieszenia. Drugą zaletą tego rozwiązania jest to, że silnik pracuje jedynie w takim zakresie obrotów, jakie są konieczne. Są one relatywnie niższe w warunkach zarówno miejskich jak i podmiejskich.

Oprócz tych korzyści, układ e-POWER gwarantuje cichą jazdę. Przykładowo, przy prędkości 40 km/h dźwięk silnika jest średnio o 8 dB cichszy w porównaniu do konkurencyjnych modeli.

Nowy Nissan X-Trail
e-4ORCE

e-4ORCE to nowy układ napędu na cztery koła zaprojektowany specjalnie dla zelektryfikowanych pojazdów Nissana. System zapewnia doskonałą trakcję i pewne przyspieszenie we wszystkich warunkach, dzięki najbardziej zaawansowanej technologii kontroli napędu na cztery koła Nissana. Litera „e” w e-4ORCE oznacza, że układ zaprojektowano specjalnie do współpracy ze zelektryfikowanymi napędami Nissana. Dlatego oferowany będzie również w 100% elektrycznym Nissanie ARIYA.

Układ z dwoma silnikami elektrycznymi generuje całkowitą moc 157 kW (213 KM). Dzięki tylnemu silnikowi o mocy 100 kW pozwala na dynamiczne przyspieszanie od 0 do 100 km/h w 7 sekund. System uzyskuje odpowiednią siłę napędową na tylnej osi 10 000 razy szybciej niż mechaniczny układ napędu na cztery koła. Dodatkowo, ciągła redystrybucja momentu obrotowego i niemal idealne rozłożenie masy pojazdu przyczyniają się do pewniejszego prowadzenia i większego komfortu jazdy. Pozwalają także na dynamiczne, a jednocześnie też płynne prowadzenie samochodu.

Nowy Nissan X-Trail

e-4ORCE precyzyjnie kontroluje zadany kierunek poruszania się na niemal każdej nawierzchni, nie wymagając od kierującego zmiany stylu jazdy czy interwencji. Podczas pokonywania zakrętów na ośnieżonych drogach samochód trzyma się założonego toru jazdy dzięki precyzji silnika elektrycznego, właściwemu rozłożeniu siły napędowej i odpowiedniej kontroli działania hamulców. Inżynierowie dopracowali system precyzyjnego sterowania układem e-4ORCE oraz oba silniki elektryczne tak, aby zapewnić komfort. Efekty „nurkowania” i kołysania samochodu zniwelowano przez dodanie hamowania regeneracyjnego tylnym silnikiem.

Oprócz optymalizacji rozłożenia siły napędowej pomiędzy kołami przedniej i tylnej osi, system inicjuje hamowanie oddzielnie każdym z czterech kół. Zapewnia to utrzymanie kierunku jazdy zgodnego z zamierzeniem kierującego i wymaga jedynie minimalnych ruchów kierownicą.

Nowy Nissan X-Trail
Układ miękkiej hybrydy

Klienci najczęściej wybierają Nissana X-Trail w odmianie z napędem e-POWER. Samochód jest również dostępny z turbodoładowanym silnikiem o pojemności 1,5 litra i zmiennym stopniu sprężania. W tej wersji koła napędzane są w tradycyjny sposób. Silnik osiągający moc 120 kW (163 KM) i zapewniający moment obrotowy do 300 Nm oferowany jest wyłącznie w wersji z napędem na przednie koła. Napęd przenoszony jest za pomocą bezstopniowej skrzyni biegów Xtronic. Podczas spokojnej jazdy, przy częściowym obciążeniu, silnik ten przechodzi na wysoki stopień sprężania, aby zoptymalizować zużycie paliwa. W sytuacji, gdy wystąpi zapotrzebowanie na bardziej dynamiczną i szybszą jazdę, stopień sprężania zmniejszy się.

Układ napędowy wyposażono również w 12-woltową instalację miękkiej hybrydy. System ten zapewnia dostarczenie dodatkowej siły napędowej, dłuższe okresy działania systemu Stop & Start, szybki rozruch oraz funkcję „Coasting Stop”. Zmniejsza to zarówno zużycie paliwa, jak i emisję CO2. Podczas hamowania energia jest odzyskiwana i gromadzona w akumulatorze litowo-jonowym. Następnie wykorzystywana jest do zasilania układów elektrycznych samochodu po wyłączeniu silnika. Co więcej, podczas przyspieszania można uzyskać dodatkowy moment obrotowy o wartości do 6 Nm.

Nowy Nissan X-Trail
Płyta podłogowa CMF-C

Podobnie jak Nissan Qashqai, nowy X-Trail wykorzystuje płytę podłogową CMF-C. Reprezentuje ona najnowocześniejsze rozwiązania konstrukcyjne i technologiczne dostępne obecnie w branży motoryzacyjnej.

W konstrukcji nadwozia wykorzystano lżejsze materiały, a także zaawansowane techniki tłoczenia i zgrzewania. Ich celem jest zwiększenie wytrzymałości nadwozia przy jednoczesnym zmniejszeniu jego masy. Po raz pierwszy w modelu X-Trail pokrywę bagażnika wykonano z tworzywa kompozytowego. Przednie i tylne drzwi, przednie błotniki oraz pokrywa przedziału silnika wykonano zaś z aluminium.

Nowy Nissan X-Trail
X-Trail w Polsce

W Polsce klienci mają do wyboru dwa warianty wersji wyposażenia standardowego: N‑Connecta i Tekna. Pierwsza z nich oferuje między innymi system multimedialny NissanConnect z 12,3” ekranem dotykowym, trójstrefową automatyczną klimatyzację, inteligentny system kamer 360°, cyfrowe zegary TFT 12,3”, światła przednie FULL LED z czujnikiem zmierzchu, przyciemniane szyby z tyłu, relingi dachowe oraz 18” obręcze kół ze stopu metali lekkich.

W wyposażeniu standardowym odmiany Tekna system ProPILOT Assist z Navi-Link, wyświetlacz przezierny Head-Up 10,8”, inteligentny asystent automatycznego parkowania ProPILOT Park (w wersjach z napędem e-POWER), elektryczne i bezdotykowe sterowanie klapy bagażnika, przednie światła przeciwmgielne LED, system audio BOSE oraz 19” obręcze kół ze stopu metali lekkich.

Sprzedaż Nissana X-Trail w Polsce rozpoczęła się na początku września. Klienci z dużym entuzjazmem przyjęli nowego SUV-a, a jego najchętniej kupowaną wersją jest Tekna e‑POWER e-4ORCE. Wersje z napędem na cztery koła stanowią ponad 80% zamówień, a co siódmy klient wybrał odmianę 7-osobową.

Ceny zaczynają się od 181.500 zł za pięcioosobową wersję N-Connecta z silnikiem spalinowym 1,5 l VC-T MHEV (z miękką hybrydą) z przednim napędem. Najwięcej, bo 228.500 zł trzeba zapłacić za siedmioosobową wersję Tekna z napędem e-POWER e-4FORCE 4WD.

Dane techniczne
Nowy Nissan X-Trail - dane techniczne

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *